
Een plek waar kinderen zichzelf en de wereld kunnen ontdekken!
Visie
Kindbeeld
Aan elke pedagogische visie gaat een kindbeeld vooraf. Wij hebben ons bij het formuleren van het kindbeeld voornamelijk laten inspireren door Loris Malaguzzi. Hij is de grondlegger van de reggio-pedagogiek waarin men uit gaat van ‘’de honderd talen van het kind’’.
In ons kindbeeld gaan wij er van...
—————
Beeld opvoeder/pedagogische relatie
Wij vinden de interactie tussen de pedagogisch medewerker en het kind erg belangrijk. Elk kind heeft in zijn leven een bepaalde hechting nodig om zich te ontwikkelen. Vanuit de relatie met een pedagogisch medewerker ervaart het kind de veilige basis die hij nodig heeft.
Wij zien de opvoeders niet...
—————
Opvoedingsdoelen
Binnen ons kinderdagverblijf hanteren wij drie primaire opvoedingsdoelen; het maximaal ontwikkelen van talenten, het ontwikkelen van een eigen identiteit en het bevorderen van de zelfstandigheid van het kind. Wanneer er met succes aan deze doelen gewerkt wordt, ontstaat er een goede en stabiele...
—————
Opvoedingsvoorwaarden
Duurzaam opvoeden en ontwikkelen (DuOO) is een benadering die inzichten en strategieën hanteert op basis van ecologische inzichten (verbondenheid) en hoge waarden en intenties (zoals welbevinden en betrokkenheid), wij vinden dit erg belangrijk omdat de kwaliteit van interacties hierdoor kan worden...
—————
Opvoedingsmiddelen
Wij willen graag dat kinderen tot nieuwe ideeën kunnen komen. Om dit te stimuleren richten wij de omgeving zó in dat zij dit ook daadwerkelijk kunnen doen. Hierbij hebben wij vooral gelet op de architectuur, de lichtinval, de kleuren en werkmiddelen en de inrichting. (Bv. Spiegels op onverwachte...
—————
Beleid
Veiligheid en welbevinden
Vanzelfsprekend bieden wij kinderen, binnen en buiten, een geborgen, veilige en warme omgeving. Het kind voelt zich thuis in zijn of haar groep waarin alleen leeftijdgenootjes zitten, zodat ze zich meer op hun gemak voelen.
Wanneer wij activiteiten met de kinderen doen, gaan we ervan uit dat...
—————
Ontwikkelen en leren
Wij zien kinderen als competent en gaan er vanuit dat een kind mogelijkheden heeft waarbinnen het kan ontwikkelen. De pedagogisch medewerkers van Cura dei bambini stimuleren de kinderen in deze ontwikkeling door hen goed te observeren en materiaal aan te reiken dat bij de ontwikkeling van het kind...
—————
Samenwerking met de ouders
De betrokkenheid van ouders vinden wij erg belangrijk. Wij houden hen daarom voortdurend op de hoogte en we vinden hun inbreng van groot belang. Door middel van een ouderraad kunnen ouders hun mening geven over de werkwijze van ons kinderdagverblijf. Als zij kritiek hebben kunnen wij ons op hun...
—————
Pedagogische doelen en competenties van kinderen
Bij Cura dei Bambini is het ontwikkelen van talenten en een eigen identiteit en het bevorderen van de zelfstandigheid van kinderen erg belangrijk.
Wij hechten veel waarde aan de talenten en competenties van kinderen. Ieder kind beschikt over talenten, wij vinden het belangrijk dat ieder kind deze...
—————
Samenwerken in een groep
Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren samenwerken in een groep, maar ook dat de pedagogisch medewerkers onderling goed kunnen samenwerken. Daarom ondernemen we veel groepsactiviteiten om de kinderen te leren samen te spelen, delen en werken. Ook wordt de groep hechter wanneer er...
—————
Basiscommunicatie
Ieder kind is vanaf zijn geboorte creatief en rijk aan mogelijkheden. Kinderen hebben behoefte aan ontwikkeling van hun communicatiewensen, relatiewensen en wens tot groeien. Alle kinderen beschikken over honderd talen om zich uit te drukken. Naast de spreektaal kunnen de kinderen zich uiten in...
—————
Steunen en stimuleren van spelen en leren
Kinderen leren door spelen, kijken, uitproberen en imiteren. Bij ieder kind zijn talenten aanwezig, de taak is aan ons om deze zoveel mogelijk uit het kind te halen. Kinderen zijn rijk en competent en willen de wereld om hen heen ontdekken. Door een uitdagende ruimte te creëren willen wij deze...
—————
Indeling en inrichting van de binnen- en buitenruimtes
Wij zien de ruimte als derde pedagoog. Hier bedoelen wij mee dat de omgeving moet uitdagen, bijdragen aan de ontwikkeling en educatie van de kinderen. Met behulp van de indeling en inrichting van de binnen- en buitenruimtes willen wij de kinderen stimuleren om tot nieuwe ideeën te komen. Onze...
—————
Dagritme en groepssamenstelling
Wij bieden de kinderen gedurende dag een dagprogramma aan, waar ruimte is voor de individuele verschillen. Het dagritme creëert rust en regelmaat op de groep. Ook geeft het de kinderen overzicht en over het algemeen een veilig gevoel. De pedagogisch medewerkers gaan hier flexibel mee om en houden...
—————